poniedzia艂ek, 8 sierpnia 2022

Wywiad 2

Wywiad przeprowadzony 22 pa藕dziernika 2022 przez Wywiady z literatami. 殴r贸d艂o: KLIKNIJ.

 

Jaka osoba kryje si臋 za nickiem? Wszyscy pragniemy pozna膰 Ci臋 poza blogow膮 stref膮.

Jestem romantyczn膮 dusz膮 o poczuciu humoru, mam du偶y dystans do siebie. Staram si臋 podchodzi膰 do 偶ycia optymistycznie. Jestem 偶yczliwie nastawiona do ludzi.

Czym zajmujesz si臋 zawodowo?

Korekt膮 tekst贸w. Wy艂apuj臋 b艂臋dy interpunkcyjne, ortograficzne, usuwam liter贸wki, powt贸rzenia. Mam do艣wiadczenie, sprawdzi艂am wiele tekst贸w przez kilka lat. Je艣li kto艣 jest zainteresowany, prosz臋 zajrze膰 na moj膮 stron臋 SOVASSBEDLLY – KLIK!. Tam widnieje wi臋cej szczeg贸艂贸w.

Masz hobby odbiegaj膮ce od tworzenia opowiada艅?

Powie艣ci nie s膮 moim jedynym zainteresowaniem. 艢wiat nie kr臋ci si臋 wok贸艂 nich. 呕yj臋 te偶 muzyk膮 i filmami. Czasami chodz臋 do teatru, by obcowa膰 ze sztuk膮. Uwielbiam przedstawienia, wtedy czuj臋, 偶e odrywam si臋 od rzeczywisto艣ci cho膰 na moment, podziwiam gr臋 aktor贸w na 偶ywo. Latem podr贸偶uj臋, zwiedzam Polsk臋. G贸ry i morze jednakowo mi si臋 podobaj膮, natura jest pi臋kna. Mo偶na powiedzie膰 kr贸tko, i偶 ciekawi mnie 偶ycie.

Wydajesz si臋 otwartym cz艂owiekiem. Jakie okoliczno艣ci towarzyszy艂y pocz膮tkom Twojej zabawy z pisaniem?


Od najm艂odszych lat kocham pisa膰. Gdy mia艂am oko艂o dwana艣cie lat, pocz膮tki sk艂ada艂y si臋 z pisania fan-fiction o serialach Disney’a, Czarodzieje z Waverly Place, Hannah Montana, H2O wystarczy kropla… Lubi艂am wymy艣la膰 kolejne losy bohaterek. Z czasem wydoro艣la艂am, zacz臋艂am pisa膰 na powa偶nie, tworzy膰 w艂asne opowie艣ci.

Twoje otoczenie wie, 偶e piszesz?

Tak. Bliscy ciesz膮 si臋, i偶 mam tak膮 pasj臋. Pokazuj臋 im swoje teksty, a oni komentuj膮, oceniaj膮, s艂ucham uwa偶nie, jak dziel膮 si臋 swymi spostrze偶eniami. Znajomi i og贸艂em ludzie namawiali, i w艂a艣ciwie nadal namawiaj膮, bym wyda艂a powie艣膰, lecz tego nie zrobi臋.

Dlaczego? Nie marzysz, 偶eby ksi膮偶ka znalaz艂a si臋 na p贸艂kach w ksi臋garni?

Pewnie, i偶 marz臋! Mimo to rzeczywisto艣膰 jest zupe艂nie inna, ni偶 si臋 wydaje. Marzenia to jedno, realizacja drugie. Moja kole偶anka wyda艂a pierwsz膮 powie艣膰 i niestety, sprzeda偶 nie sz艂a dobrze. Poza tym wydawnictwo j膮 ok艂ama艂o w sprawie promocji i ostatecznie jej ksi膮偶ki na koniec roku musia艂y zosta膰 spalone. Przykro. Takich przyk艂ad贸w jest du偶o. Prawda jest taka, i偶 wydawnictwa wyprowadzaj膮 w pole, 偶eruj膮 na naiwno艣ci pocz膮tkuj膮cych autor贸w, kt贸rzy chc膮 si臋 wybi膰. Na pocz膮tku wszystko jest 艂adnie, pi臋knie, dopiero potem wychodzi na jaw, 偶e si臋 wdepn臋艂o w bagno. Skoro mam podane przyk艂ady jak na tacy, po co 艣wiadomie mam da膰 si臋 oszuka膰?

Chyba lepiej dmucha膰 na zimne. Co sk艂oni艂o Ci臋 do publikowania swoich prac?

Pomys艂 przyszed艂 z dnia na dzie艅. Pomy艣la艂am, i偶 warto pokaza膰 szerszemu gronu sw膮 tw贸rczo艣膰. W 2016 roku za艂o偶y艂am Rzek臋 Opowie艣ci  KLIK!, gdzie opublikowa艂am kilka tekst贸w. Blog by艂 „zawieszony”, brakowa艂o mi weny, ale powoli, co jaki艣 czas, gdy najd膮 mnie odpowiednie pomys艂y, b臋d臋 wstawia膰 co艣 nowego. Mimo upadku blogosfery wierz臋, 偶e nadal znajd膮 si臋 czytelnicy. Czytelnictwo nigdy zupe艂nie nie zginie.

Nie mog臋 si臋 doczeka膰 nowego opowiadania! Pogadajmy o tych starych. Podj臋艂a艣 si臋 nietypowych w膮tk贸w. Ksi膮dz w Szlachetno艣ci, lekarz w 艢cianie, powsta艅cy w Nie opuszcz臋 Ci臋 a偶 do 艣mierci… Sk膮d pomys艂 na ciekawych bohater贸w?

Szczerze? Wpierw my艣l臋, o czym chc臋 pisa膰, potem dostosowuj臋 do w膮tk贸w postacie. Og贸艂em, wizja przychodzi sama, w najmniej spodziewanym momencie. Ka偶da opowie艣膰 zostaje we mnie na d艂u偶ej.

Przywi膮zujesz si臋 do swoich bohater贸w?

Nie potrafi臋 jednoznacznie odpowiedzie膰... Zale偶y od konkretnej postaci. Jedno jest pewne – czarnych bohater贸w nie lubi臋.

Czy kt贸ra艣 fabu艂a jest odzwierciedleniem Ciebie, Twoich my艣li, pogl膮d贸w?

Absolutnie nie! Zdaj臋 si臋 wy艂膮cznie na swoj膮 wyobra藕ni臋. O to w艂a艣nie chodzi w pisaniu, by stworzy膰 nowego cz艂owieka, ca艂kiem odr臋bnego od autora, jak r贸wnie偶 skomponowa膰 rozmaite historie. Je艣li chce si臋 pisa膰 o sobie, my艣l臋, i偶 rozs膮dnym rozwi膮zaniem jest pisa膰 pami臋tnik. Powie艣膰 natomiast jest dla czytelnika, kt贸ry chce ch艂on膮膰 akcj臋, obserwowa膰 wydarzenia z cudzego 偶ycia.

Przytocz臋 z Twojego bloga dwie wypowiedzi Twoich czytelnik贸w, by uj膮膰 trafnie swoje pytanie.

„Czytaj膮c ten tekst mia艂am ciarki na plecach; nawet nie umiem za bardzo odnie艣膰 si臋 do konkretnych jego fragment贸w, bo zwyczajnie nie mog艂am si臋 skupi膰, tyle my艣li na sekund臋 przebiega艂o mi przez g艂ow臋!”, „Chocia偶 co prawda przy wi臋kszo艣ci powinnam pi膰 melis臋 lub za偶ywa膰 relanium, 偶eby si臋 nie wyko艅czy膰, bo tyle emocji jest, a moje serce stare i s艂abe, ale i tak, i chyba w艂a艣nie dlatego, tak lubi臋 Twoje opowiadania”.


Jak robisz, 偶e Twoje opowie艣ci s膮 tak emocjonuj膮ce?

Po prostu wk艂adam du偶o serca w ka偶dy sw贸j tekst, daj臋 z siebie wszystko, staram si臋, 偶eby czym艣 zaskoczy膰, unikam monotonii, ot, i tyle. Nie ma tutaj 偶adnej magicznej sztuczki. ;)

Ka偶dy pisarz odnajduje si臋 艣wietnie w czym艣 innym. Jeden bada psychik臋 postaci od 艣rodka, drugi skupia si臋 na poetyckim opisie przyrody. A ja jestem dobra w wybuchaj膮cych emocjach oraz zagadkach pe艂nych napi臋cia. Uwielbiam tworzy膰 tajemnice, kt贸re czytelnik sam stopniowo odkrywa.

Jakie jest Twoje stanowisko co do szcz臋艣liwych zako艅cze艅 w ksi膮偶kach?

Moim zdaniem wszystko zale偶y od konstrukcji fabu艂y. Czasem „happy end” pasuje, czasem nie.

Czy pisz膮c rozmaite ksi膮偶ki, dostrzegasz zmiany zachodz膮ce w Twoim stylu?

I to spore! Pisarz nabiera wprawy, ci膮gle uczy si臋 nowych rzeczy, pope艂nia gafy. Z biegiem lat zauwa偶y艂am, 偶e powoli dochodz臋 do lepszego poziomu pisania, chocia偶, jak wszyscy, nadal robi臋 jakie艣 b艂臋dy. Nie uwa偶am si臋 za wszystkowiedz膮c膮 perfekcjonistk臋. Nikt nie jest idea艂em.

Spr贸bujesz si艂 w innym gatunku?

Czuj臋 si臋 wspaniale w krymina艂ach, dramatach oraz obyczajach, one najlepiej pasuj膮 do mojego stylu, wyobra藕ni. Wol臋 i艣膰 w tym kierunku, ni偶 niepotrzebnie si臋 m臋czy膰 z czym艣, co i tak finalnie kiepsko wyjdzie. Szkoda marnowa膰 czasu.

Jak odbierasz krytyk臋? Co czujesz, gdy kto艣 krytykuje Twoje ksi膮偶ki, opowiadania?

Przyjmuj臋 uzasadnion膮, konstruktywn膮 krytyk臋. Dzi臋ki b艂臋dom, jakie ludzie mi wskazuj膮, m贸j styl staje si臋 lepszy. Udoskonalam warsztat pisarski, wiem, czego unika膰, co robi臋 藕le. Trze藕we, wychowawcze uwagi powoduj膮, i偶 pisarz ca艂y czas si臋 rozwija, szlifuje umiej臋tno艣ci, buduje sw贸j rodzaj kunsztu.

Kiedy pojawiaj膮 si臋 komentarze typowo negatywne, wtedy uznaj臋 to jako hejt. Podam przyk艂ad.

Kiedy艣 wykona艂am ankiet臋 dotycz膮c膮 moich opowie艣ci. Odpowiedzi s膮 pisane przez nieznane osoby. Otrzyma艂am anonimowe komentarze, podejrzewam, 偶e od jednej i tej samej osoby: „Jeste艣 jedyn膮 z tych os贸b, kt贸re nie powinny pisa膰”, „Nie m臋cz ludzi. Nie umiesz pisa膰, kaleczysz j臋zyk i niszczysz histori臋. Ot tyle i a偶 tyle”. Oczywi艣cie nie wiadomo, kto to napisa艂. Nie wiem te偶, z jakiego powodu kalecz臋 j臋zyk i w jaki spos贸b niszcz臋 histori臋. Tego szanowny Anonim nie raczy艂 dopowiedzie膰. Z tego miejsca uroczy艣cie o艣wiadczam: a w艂a艣nie, 偶e b臋d臋 pisa膰 i 偶aden Anonim mi tego nie zabroni! ;) Je艣li kto艣 ma odwag臋 obra偶a膰, dlaczego nie ma odwagi, by napisa膰 do mnie maila, tylko wype艂nia anonimowo ankiet臋? Gdybym spotka艂a si臋 z t膮 osob膮 twarz膮 w twarz, ciekawe, czy mia艂aby 艣mia艂o艣膰 powiedzie膰, co my艣li o mojej tw贸rczo艣ci? Podejrzewam, 偶e nie. Na pewno by stch贸rzy艂a.

Masz racj臋, spotkanie na 偶ywo to inna bajka. Nie przejmuj si臋! Piszesz 艣wietnie.

Dzi臋kuj臋. Dla mnie k膮艣liwe komentarze podpisane kr贸tkimi, powierzchownymi nazwami lub jako „Anonimowy” to z艂o艣膰 w czystej postaci. Lekcewa偶臋 takie przycinki, zgry藕liwo艣ci. Najpro艣ciej jest rani膰, ile wlezie. Ludzie my艣l膮, i偶 Internet wszystko przyjmie i mog膮 bezkarnie dokucza膰, poni偶a膰 innych. Robi膮 to z r贸偶nych powod贸w; z bezsensownej zazdro艣ci, chorej satysfakcji, z nudy.

Nie warto przejmowa膰 si臋 g艂upimi osobami. Przygotowuj膮c si臋 na wywiad z Tob膮, znalaz艂am co艣 ciekawego. Zorganizowa艂a艣 konkursy literackie. Opowiedz o nich.

Pierwszy konkurs mieszczony zosta艂 na Rzece Opowie艣ci. Nabra艂am ochoty na wi臋cej i potem pojawi艂 si臋 bardziej rozbudowany, o przedwojennych aktorach Ju偶 nie zapomnisz mnie KLIK! Pierwsza edycja cieszy艂a si臋 ogromn膮 s艂aw膮, wzi臋艂o udzia艂 prawie czterdzie艣ci os贸b, w tym – uwaga, nie 偶artuj臋! – daleki krewny aktora Kazimierza Junoszy-St臋powskiego. Drug膮 edycj膮 ludzie byli mniej zainteresowani, mo偶e zasady by艂y za trudne, a mo偶e nie mieli czasu, by naskroba膰. W ka偶dym razie czerpi臋 rado艣膰, i偶 konkursy si臋 uda艂y. Wypromowa艂am pisarstwo, czytelnictwo, a jednocze艣nie przywr贸ci艂am pami臋膰 o dawnych artystach.
 

Zafascynowa艂a艣 mnie. No no! Gratuluj臋! Nie ka偶dy wpad艂by na tak膮 inicjatyw臋.


Dzi臋kuj臋. Przy okazji, chc臋 doda膰, 偶e jestem za艂o偶ycielk膮 kreatywnej akcji Wyzwania pisarskie KLIK!, kt贸ra trwa bez ko艅ca. Ca艂y czas mo偶na bra膰 udzia艂.

Jeste艣 niezwyk艂膮 os贸bk膮. Planujesz kolejne konkursy?

Z nagrodami konkurs贸w ju偶 nie b臋dzie, ale w g艂owie urodzi艂 mi si臋 pewien zamiar dotycz膮cy pisarstwa, na razie nie mog臋 m贸wi膰. ;)

Masz swojego ulubionego pisarza?

Harlan Coben, zdecydowanie kocham jego styl, prosty i tajemniczy!

Czyja tw贸rczo艣膰 jest Ci jeszcze bliska?

Jeremi Przybora pisa艂 romantyczne, sentymentalne piosenki, tak偶e z nut膮 satyry. Z nostalgi膮 wracam do Kabaretu Starszych Pan贸w. Utwory Marka Grechuty s膮 poetyckie, dostojne. Lubi臋 Dni, kt贸rych nie znamy. Najbli偶szy memu sercu jest Wojciech M艂ynarski, kt贸ry tworzy艂 teksty 偶yciowe i z humorem. R贸bmy swoje, Jeste艣my na wczasach to klasyki!


Jeste艣 ju偶 m艂od膮 pisark膮 z pewnym do艣wiadczeniem. Udziel jednej rady pocz膮tkowym autorom.

Nie jestem idealna, ale mog臋 stanowczo poradzi膰, by du偶o czytali. Nale偶y rozwija膰 s艂ownictwo, poszerza膰 horyzonty, wiedz臋 na ka偶dy temat.

Podzielisz si臋 planami dotycz膮cymi opowiadania i przysz艂o艣ci?

Jestem w trakcie tworzenia nowej opowie艣ci, kt贸ra b臋dzie si臋 diametralnie r贸偶ni膰 od tego, co do tej pory tworzy艂am. Nie mog臋 zdradzi膰 szczeg贸艂贸w, lecz mam nadziej臋, 偶e moja koncepcja wypali. A przysz艂o艣膰? Nic nie planuj臋. Czerpi臋 z dnia dzisiejszego. 艁api臋 gar艣ciami pi臋kne, obecne chwile. Tera藕niejszo艣膰 maluje si臋 w s艂o艅cu, poniewa偶 u mnie jest cudowna, ciep艂a jesie艅.

I na tym jesiennym akcencie ko艅czymy wywiad. Dzi臋kuj臋, by艂o mi mi艂o pogaw臋dzi膰! Trzymam kciuki za Twoj膮 prac臋!

Dzi臋kuj臋 r贸wnie偶.

 

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz

Szablon wykonany przez Melody